Hva skal til for å komme tilbake til skole eller jobb?

Ungt utenforskap er en av de store utfordringene i det norske samfunnet. Hvordan kan vi unngå at utsatt ungdom blir utestengt fra både utdanning og arbeidsliv? For å svare på dette spørsmålet må vi starte med de det gjelder: ungdommene selv. Sammen med Oslo Sør-satsingen har vi lyttet til ungdomsstemmer i Bydel Søndre Nordstrand, med mål om å designe for innenforskap.

Hvilket problem løste vi

Å fullføre skolen er en nøkkel for videre utdanning og arbeid. For de unge menneskene vi har møtt handler skolenærvær om normalitet og tilhørighet. Når de faller fra skolen, faller de også utenfor det normale fellesskapet. Enkelte forteller de raskt har sklidd inn i nye og uheldige miljøer, så fort de definerte seg selv som "utenfor skolen". Å kunne skape en tilknytning og sosial tilhørighet til skolen, også for de som ikke er på skolen over en periode, fant vi som en nøkkel til for å forebygge utenforskap.

Dette oppnådde vi

Vi utviklet tre konsepter i prosjektet:

Utsats: En felles front og en vei inn for arbeidsformidling opp mot ungdom

Bitesize som beskriver modulbasert undervisning med rullerende inntak

Sammen om ungdommen: Et samarbeidsverktøy som skal gjøre det enklere for tjenestene å finne gode løsninger for ungdommene på tvers.

Prosjektet ble avsluttet med et eget seminar som involverte både ungdom, frivilligheten, politikere og tjenester i bydelen. Her kom en rekke verdifulle tilbakemeldinger fra blant andre Marthe Gerhardsen, Inga Marte Thorkildsen og lokale videregående-elever. Oppslutningen rundt funn fra prosjektet, og ønsket om å ta tak i utfordringene viser at det gir verdi å lytte til ungdommen selv, og at "ungdomsstemmene" er nødvendig for å tydeliggjøre prioriteringer og innsatser i satsningen.

Sånn gjorde vi det

Gjennom å intervjue ungdommer i målgruppen og møte jevnaldrende på skoler og i ungdomspanel, kartla vi de unge sin “brukerreise” fra de falt ut av skolen til de (eventuelt) kom tilbake i et utdanningsløp. Vi utviklet personas som representerte de ulike historiene vi hadde kartlagt.

Personasene brukte vi igjen til kreativ utvikling av ideer, både med ansatte i bydelens tjenester og med ungdom selv.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Erlend Nyhammer, erlend@comte.no

Erlend startet Comte Bureau i 2008. Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han jobber med kreativitet, innovasjon og strategi innenfor en stor bredde av virksomheter. Han er en dyktig fasilitator og formidler, og en skarp rådgiver med god forretningssans.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Nye løsninger for bærekraftig mobilitet i boligprosjekter

Neste
Neste

Hva skaper opplevelsen av et sunt og godt hjem?