Morgendagens utdanning møter fremtidens kompetansebehov

Utviklingsredegjørelsene skal gi utdanningsmyndighetene oversikt over antatte utviklingstrekk og trender i bransjer og sektorer frem i tid, som kan ha betydning for utdanningstilbudet. De faglige rådene skal også reflektere over hvordan etablerte yrkesfaglige utdanningstilbud møter og/eller bør møte utviklingstrekkene og dermed fremtidens kompetansebehov. Redegjørelsene skal bidra til et godt kunnskapsgrunnlag for utvikling og forbedringer i fag- og yrkesopplæringen.

Hvilket problem løste vi

I stor grad er det en utredning som involverer flere aktører (rådene) og kommunikasjonen mellom direktoratet og aktørene og hvordan direktoratet formidler sin virkemiddelpakke til disse. En sentral tilnærming i prosjektet er å samle bakgrunnsinformasjon og legge til rette for deling mellom rådene - uten å møte tekniske barrierer som innlogging i ulike Teams-områder o.l. Vi ser for oss at en tilsvarende “one-stop-shop” kan være relevant for å involvere kommunene (på samme måte som vi gjør med rådene) i arbeidet med dette prosjektet.

Dette oppnådde vi

Arbeidet med utviklingsredegjørelsene fordrer dialog og samarbeid. Vi har derfor lagt opp til fysiske og digitale møtepunkter for kunnskapsinnhenting, samhandling og innholdsproduksjon. Hvert av de ti yrkesfaglige opplæringsprogrammene har et faglig råd som er sentrale deltakere i arbeidet med utviklingsredegjørelsen. De jobber både internt i rådene og på tvers.

Sånn gjorde vi det

Prosjektet hadde korte tidsfrister, og for å komme raskt i gang med innsiktsarbeidet stilte vi oss opp med en stand der en viktig målgruppe for prosjektet hadde heldagsmøter. I lunsj- og kaffepauser snakket vi med møtedeltakere for å raskt få deres vurderinger av prosjektets problemstillinger. Når det begynte å tegne seg opp enkelte hovedutfordringer inviterte vi til workshoper der målgruppene var med å videreutvikle utfordringsbildet og utvikle egne idéer og løsningsforslag.

Det ble gjennomført en mini-designsprint for å utvikle løsningsforslag. Basert på innsikt og idéer samlet prosjektgruppa seg, inviterte andre fagmiljøer i Utdanningsdirektoratet og arbeidet i to intense dager med å utvikle et løsningsforslag. Forslaget kombinerer eksisterende statistikk for å kunne belyse tilstanden i dagens utdanningstilbud. Samtidig skal prosessen for å få til endringer presenteres tydeligere.


Oyvind Comte

Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øyvind Grønlie, oyvind@comte.no

Øyvind er utdannet industridesigner, og har jobbet med tjenestedesign siden 2008. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, og svært erfaren med samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet, Kunsthøgskolen i Bergen og startet Sesong Eidsvoll - en kafe og møteplass basert på lokale varer.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

En visuell identitet for et samlet Austevoll

Neste
Neste

Enklere tilgang til informasjon