Hackathon for det grønne skiftet: Hva kan europeiske land lære av hverandre?

I mai 2025 samlet Oslo kommune og EU sitt Big Buyers Working Together-initiativ medlemmer fra tre internasjonale fagnettverk for å dele erfaringer og knekke ut konkrete løsninger for en viktig del av det grønne skiftet: Nemlig elektrifisering av byggeplasser og tunge kjøretøy. Over to dager var nettverkene for Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser, Utslippsfrie busser og Tunge elektriske kjøretøy samlet for et kreativt hackathon. Innledningsvis ga sentrale bransjeeksperter og leverandører korte innledninger. Deretter gikk deltakerne i gang med å utforske utfordringer og løsninger i skjæringspunktet mellom bærekraftige offentlige anskaffelser og energiinfrastruktur.

Hvilket problem løste vi

Hackathonet ble organisert under paraplyen til EU’s "Big Buyers Initiative", et program fra Europakommisjonen. Initiativet samler store offentlige innkjøpere over hele Europa for å i fellesskap drive markedstransformasjon gjennom bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser.

Oslo kommune, med deres forpliktelse til å bli en klimanøytral by innen 2030 og redusere utslippene med 95 %, spiller en sentral rolle i denne bevegelsen. Offentlige anskaffelser blir ikke bare sett på som en administrativ funksjon, men som et strategisk verktøy for å bidra til og å sette fart på systemisk endring og støtte den grønne omstillingen innen transport, bygg og anlegg, og energiinfrastruktur.


Dette oppnådde vi

Vi fulgte en design sprint-tilnærming, der deltakerne ikke bare skulle snakke om, men bygge løsninger! Nedenfor har vi oppsummert de fire hovedkonseptene som ble presentert, sammen med de viktigste lærdommene fra hver av dem:

  1. Kunnskapstårnet Et verktøy for selvintervju-podcast designet for å dokumentere og dele anskaffelseserfaringer. Deltakerne svarer på refleksive spørsmål muntlig, som deretter transformeres av AI til oppsummert innhold i en kunnskapsdelingsplattform.

    Viktigste fordeler: Oppmuntrer til tilgjengelig historiefortelling, standardiserer refleksjon, og er tidseffektivt.

  2. HITCH – Harmonized Infrastructure for Transport Charging & Handling En felles plattform for booking og utnyttelse av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy. Løsningen foreslår et visuelt kartgrensesnitt som muliggjør koordinering på tvers av lokale, nasjonale og internasjonale regioner.

    Viktigste fordeler: Forbedrer samarbeid og optimaliserer infrastrukturutnyttelse

  3. FlexCharge Challenge by Big Buyers En “designkonkurranse” rettet mot å stimulere utviklingen av smarte ladeløsninger. Prosessen inkluderer konseptdesign, prototyping i flere byer og fullskala pilotering.

    Viktigste fordeler: Oppmuntrer til innovasjon, reduserer driftskostnader og minimerer belastningen på strømnettet

  4. Tender Tinder Et brettspill laget for å legge til rette for bedre markedsdialog mellom offentlige myndigheter, leverandører og energileverandører. Spillet hjelper spillerne med å forstå trinnene, rollene og utfordringene i utslippsfrie anskaffelsesprosjekter.

    Viktigste fordeler: Oppmuntrer til interessentengasjement i et lekent format

Idé 2: HITCH – Harmonized Infrastructure for Transport Charging & Handling

Sånn gjorde vi det

For å styre arbeidet under hackathonet, tok vi utgangspunkt i fire strategiske utfordringer. Disse reflekterte reelle og presserende hindringene som byer som Oslo står overfor i overgangen til klimanøytrale mobilitetssystemer og utslippsfrie bygg- og anleggsplasser.

Disse utfordringene la grunnlaget for den gruppebaserte idé- og konseptutviklingen. Hver gruppe fikk i oppgave å tolke og imøtegå én av følgende problemstillinger:

  • Hvordan kan vi dele erfaringer med anskaffelser av ladeinfrastruktur for å redusere risiko?

  • Hvordan kan vi legge til rette for høyere utnyttelse og deling av ladeinfrastruktur?

  • Hvordan kan vi stimulere til energieffektive løsninger innen ladeinfrastruktur?

  • Hvordan kan vi støtte fleksible løsninger, som for eksempel mobile ladestasjoner?

Dersom du ønsker å bruke workshop-materiellet som ble brukt i dette prosjektet, anbefaler vi å sjekke ut Comte Bureau sin ressursside på comte.no/ressurser.


Interessert i å høre mer om dette prosjektet?

Øyvind Grønlie, øyvind@comte.no

Øyvind er utdannet industridesigner og har jobbet med tjenestedesign i over 15 år. Han er sterkt samfunnsengasjert og kreativ, med bred erfaring innen samskaping og inkluderende design. Ved siden av Comte Bureau har Øyvind undervist i design ved OsloMet og Kunsthøgskolen i Bergen, samt startet Sesong Eidsvoll – en kafé og møteplass basert på lokale varer.


Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Dialogverktøy for fremtidens industri

Neste
Neste

En visuell identitet for et samlet Austevoll